home Meny

Betaling

Betalingsalternativer

FLOYD.no tilbyr enkel og sikker betaling i samarbeid med Klarna og Vipps. Du velger selv om du ønsker å betale senere med faktura, med en gang med kort eller Vipps. Betaling med Vipps krever at du har en bruker og Vipps-appen installert på din telefon.

Klarna

Shopping med Klarna er smoooth. Du handler. Hvordan du betaler er opp til deg:

  • ●  Betal nå. ​Betal direkte i kassen med kortet ditt, og få kjøpet direkte inn i Klarna-appen.
  • ●  Betal senere.​ ​Prøv først, betal senere. Klarna lar deg motta varen og bestemme deg for om du vil beholde den eller ikke, før du trenger å betale.
  • ●  Del opp. ​Velg selv hvor mye du betaler hver måned. ​Få alle betalinger på én og samme faktura.

Trygg og smidig handel med Klarnas kjøperbeskyttelse.

Shopping er gøy, og burde også være trygt. Uansett hvor du handler med Klarna så kan du alltid pause din faktura dersom noe er feil, og uansett problem kan du si fra til Klarna kundeservice som vil hjelpe deg.

Klarna-app

Tips! Hvis du har valgt Betal senere (faktura) eller Del opp som betalingsmåte anbefaler vi å laste ned Klarna-appen. Da kan du betale fakturaen med ett klikk, og du får beskjed når det er på tide å betale. I tillegg får du oversikt over alle dine kjøp. Last ned appen her.

Vipps

Det er enkelt og trygt å betale med Vipps.

Betal enkelt og raskt med Vipps. Fullføringen av betalingen skjer i Vipps-appen, akkurat som når man betaler med Vipps andre steder. Beløpet blir reservert når ordren er bekreftet, mens pengene trekkes når ordren er sendt.

Hvordan skaffer jeg meg Vipps?

Slik gjør du det:

  1. – Last ned appen fra App Store (iPhone) eller Google Play (Android)
  2. – Åpne Vipps
  3. – Velg Bli en vippser
  4. – Følg stegene i appen

Les mer (eksterne lenker):

Innledning

Klarnas kjøpersikkerhet gjelder mellom deg som er bosatt i Norge og Klarna. Formålet med Klarnas kjøpersikkerhet er at du som forbruker skal føle deg trygg når du handler i nettbutikker som samarbeider med Klarna, ettersom du alltid kan henvende deg til oss hvis du får problemer med kjøpet ditt. I tillegg kan du kjenne deg trygg på at vi behandler personopplysningene dine med største datasikkerhet gjennom hele kjøpsprosessen. Les mer i Personvern. Kjøpersikkerhet gir deg samme sikkerhet ved alle kjøp med Klarna. Uansett hvordan du betaler og uansett hvilken nettbutikk du handler i. For at kjøpersikkerheten skal gjelde, må du kjøpe som privatperson fra en bedrift. Vær oppmerksom på at om du betaler med Sofort, gjelder kun kjøperbeskyttelsen dersom dette er uttrykkelig angitt på siden med betalingsalternativ i nettbutikken. Klarnas kjøpersikkerhet gjelder ikke dersom betalingen av kjøpet er utført med rabattkupong, eller lignende utstedt av selgeren eller en annen tredjepart.

Hvis varen ikke kommer frem

Hvis du ikke får varene dine, behøver du selvsagt ikke å betale.

Har du valgt å betale med faktura eller delbetaling? Da behøver du ikke å betale før du får varene. Er varene forsinket? Da gjør du følgende:

  • Dobbeltsjekk at du ikke har gått glipp av noen varsler fra fraktselskap eller butikk.
  • Hvis du har valgt å betale med faktura: Flytt forfallsdatoen fram 10 dager, eller kontakt Klarnas kundeservice.
  • Om du fortsatt ikke har mottatt varene når den nye forfallsdatoen nærmer seg (eller når månedsfakturaen der kjøpet ditt er angitt skal betales), kontakter du butikken der du har kjøpt varene, for å finne ut hvor de kan ha tatt veien.
  • Om det ikke løser seg, kontakter du vår kundeservice slik at vi kan hjelpe deg å finne ut hvor varene dine er. I perioden mens vi undersøker hva som har skjedd, behøver du ikke å betale. Om det viser seg at varene ikke har blitt levert til deg, behøver du ikke å betale til Klarna. Merk unntaket nedenfor.
Har du allerede betalt?

Det kan selvsagt hende at du har betalt varene før levering. Enten om du har betalt med kort eller via nettbank, eller om du rett og slett har betalt fakturaen din tidligere. Da gjør du følgende:

  • Dobbeltsjekk at du ikke har gått glipp av noen varsler fra fraktselskap eller butikk, eller at fraktselskapet ikke levert deg varen.
  • Kontakt butikken der du kjøpte varene, for å se hvor de har tatt veien.
  • Om det da ikke løser seg, kontakter du Klarnas kundeservice. Hvis du har betalt uten å ha mottatt varene, undersøker Klarna hva som har skjedd og hvor varene dine befinner seg. Om det viser seg, ut fra de omstendighetene som har blitt presentert, at varene ikke har blitt levert til deg, vil vi tilbakebetale det innbetalte beløpet.
Det finnes ett unntak:

Dersom du selv ikke har medvirket til å gjøre det mulig for selgeren å levere varene til deg. Et eksempel er om varene er levert til et hentested eller et annet sted, og du (eller en person som opptrer på vegne av deg) ikke henter varene til tross for at du har fått varsler om at de er ankommet.

Du behøver ikke å betale hvis varene er defekte

Når du velger å betale med faktura eller delbetaling, kan du vente med å betale til du har fått varene hjem til deg. Da kan du kontrollere varene og se at alt er i orden før du betaler. Hvis du oppdager mangler eller skader, gjør du følgende:

  • Kontakt vår kundeservice slik at vi kan flytte fram forfallsdagen.
  • Snakk med butikken du har kjøpt varen fra, og prøv å løse det med dem.
  • Kontakt Klarnas kundeservice innen den nye forfallsdagen har passert, om det ikke løser seg med butikken. Legg ved de dokumentene (f.eks. ordrebekreftelse og bilder) som du anser nødvendig for å bevise skaden. Du vil da måtte betale til Klarna kun dersom vi etter nøye undersøkelse anser at din innvending ikke er korrekt.

For å unngå at Klarna sender ut påminnelser, ber vi deg informere oss om innvendingene dine så snart som mulig.

Har du allerede betalt?

Det kan hende at du allerede har betalt varene dine før leveringen, eller før du har oppdaget at de er defekte. Da gjør du slik:

  • Snakk med butikken du har kjøpt varen fra, og prøv å løse det med dem.
  • Dersom dere ikke kommer frem til en løsning, kontakter du vår kundeservice innen den lovbestemte reklamasjonsfristen, slik at vi skal kunne undersøke innvendingen din. Om det etter undersøkelse kommer fram, ut fra de bevis og de omstendigheter som er lagt fram, at det er feil på varene, vil vi tilbakebetale deg innbetalte beløpet.

Angrer du kjøpet?

Om du i henhold til Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) har en rett til å angre kjøpet, vil Klarna naturligvis tilbakebetale allerede gjennomførte betalinger. Vi kan komme til å redusere tilbakebetalingsbeløpet i henhold til avtalen din med butikken (for eksempel hvis dere har blitt enige om at du skal stå for kostnader ved returfrakten), eller det som ellers følger av gjeldende rett (slik som verdireduksjonsfradrag for varer som du har anvendt utover det som angreretten tillater, eller med et forholdsmessig beløp av en utnyttet tjeneste).

Selgeren er forpliktet til å informere deg om du har rett til å angre på kjøpet, og hvordan du skal gå fram for å benytte denne retten. Angreretten er en lovpålagt rettighet for deg som forbruker, og kan ikke fravikes ved avtale med selgeren.

Merk at angreretten ikke gjelder for alle typer varer og tjenester. Unntatt fra lovens bestemmelser om angrerett, er for eksempel kontrakter om transport av personer (slik som flybilletter), og varer som er produsert i henhold til dine instruksjoner, eller som på annen måte har fått et tydelig personlig preg.

Forhold til nettbutikken (der du har handlet varene)

Vær oppmerksom på at vi i dette dokumentet bare beskriver Klarnas prosesser for å håndtere disse sakene. Selv om nettbutikkene ofte følger våre anbefalinger og de beslutninger vi tar i konkrete saker, kan vi ikke garantere at ikke nettbutikkene selv vil rette et betalingskrav mot deg uten Klarnas innblanding. For eksempel når vi har valgt å tilbakeføre en fordring til butikken på grunn av en tvist. Skulle du og selgeren deretter bli enige om betalingskravet, eller at tvisten prøves for en annen instans (for eksempel Forbrukerrådet eller en allmenn domstol) som skulle fatte en avgjørelse til fordel for nettbutikken, har nettbutikken mulighet til å sende betalingskravet gjennom Klarna igjen.

Forhold til gjeldende lov samt avtale med en annen betalingsleverandør

Vær oppmerksom på at det som er angitt i dette dokumentet, ikke påvirker de rettigheter du som forbruker har i henhold til lov, eller ellers andre rettigheter som du kan ha i henhold til avtaler med andre betalingsleverandører (for eksempel kortbetalinger) som tilbys av Klarna i kassen til nettbutikken.

Klarnas betalingsmetoder

I samarbeid med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, tilbyr vi følgende betalingsmetoder. Betalingen går alltid direkte til Klarna.

  • Faktura: Forfallsdato er 14 dager fra tidspunktet varene er sendt ut. Faktura vilkårene finner du her.
  • Konto: Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir forbrukere mulighet til å betale sine kjøp i månedlige avdrag med 1/24 (minimum 95 NOK) av totalbeløpet. Mer informasjon om Klarna Konto, samt alminnelige fakturavilkår og standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du her.

Her finner du mer informasjon om Klarna, og her kan du lese brukervilkårene deres. Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas personvernerklæring.

Personvernerklæring for Vipps

Versjon 1.9 – 07.10.19

I Vipps AS (“Vipps”, “vi” eller “oss”) bryr vi oss om ditt personvern. Derfor har vi alltid ditt personvern og vårt ansvar i tankene når vi samler inn og behandler personopplysninger. Personvernerklæringen beskriver hvilke personopplysninger som behandles i Vipps, hvordan vi samler inn og bruker dine personopplysninger når du blir en Vipps-bruker og bruker våre tjenester. Erklæringen beskriver også rettighetene du har som registrert hos oss og hvordan du utøver disse.

1.Din avtale med Vipps

Denne personvernerklæring er en del av Avtalen mellom deg som Vipps-bruker og Vipps. Erklæringen beskriver behandlingen av personopplysninger i alle våre tjenester. Det er derfor viktig at du leser innholdet før du begynner å bruke noen av tjenestene.

2.Formålet med behandling av dine personopplysninger

Vipps behandler dine personopplysninger i overensstemmelse med personopplysningsloven, bokføringsloven, hvitvaskingsloven og annet relevant regelverk.
Formålet med vår behandling av personopplysninger ved din bruk av Vipps er først og fremst å oppfylle de forpliktelsene Vipps har påtatt seg for gjennomføring av Avtalen, herunder å gjennomføre betalingsoppdraget.
I Vipps behandles personopplysninger også blant annet til følgende formål:

  • Kundeoppfølging og markedsføring
  • Videreutvikling og forbedring av Vipps
  • Forebygging og avdekking av straffbare handlinger
  • Vipps vil også behandle personopplysninger i den grad lovgivningen påbyr eller gir adgang til det eller når du har samtykket til slik behandling.

3.Tilganger i Vipps

Når du velger å ta i bruk enkelte funksjoner i Vipps kan vi be om forskjellige tilganger til din mobiltelefon for at disse funksjonene skal fungere.

Disse funksjonene og tilgangene er:

  • Lokasjon – slik at du kan finne brukersteder i nærheten av der du er. Vi ber om ditt samtykke for å få tilgang til stedstjenester når du søker etter brukersteder. Vi lagrer ikke opplysninger om din lokasjon. Du kan skru av tilgangen til stedstjenester for Vipps i telefonens innstillinger, men vær oppmerksom på at funksjonen for å finne brukersteder i nærheten av der du er da ikke vil fungere.
  • Kontaktlisten – når du samtykker til å gi Vipps tilgang til din kontaktliste kan du enkelt velge betalingsmottakere fra kontaktene dine. Vi lagrer ikke kontaktlisten din. Ønsker du ikke å gi Vipps denne tilgangen, kan du bruke vennebetalinger ved å manuelt taste inn mottakers telefonnummer. Dette gjelder både for å sende betalinger, be om penger og lage oppgjørs-grupper.
  • Bilder og kamera – slik at du kan ta og laste opp profilbilde, lagre kvitteringer som bilder eller legge til et bilde i en oppgjørs-gruppe. Vi lagrer ikke bildene dine, med unntak av de bildene du eventuelt velger å laste opp, for eksempel profilbilde eller regningsbilder du laster opp i Vipps Regningsskanner. Regningsbildene oppbevares i 18 måneder, deretter slettes de.
  • Bakgrunnsoppdatering – gjennomføres når du mottar pushmeldinger fra Vipps.
  • Mobildata – for at du skal kunne bruke Vipps når du ikke er tilknyttet et trådløst nett.
  • Varslinger – slik at Vipps får mulighet til å sende meldinger til din mobiltelefon. Du velger selv om du ønsker å gi oss tilgang til å sende varslinger til deg og kan selv skru funksjonen av og på i appen til enhver tid.
  • Telefonstatus og ID – slik at mobilidentifikator kan lagres (kun Android).
  • Endre/slette innhold i SD-kort (Android) – for at du skal kunne laste opp profilbilde.

4.Hvilken informasjon lagrer vi

Vipps lagrer opplysninger som du selv oppgir i Vipps når du registrerer deg, som genereres når du bruker tjenesten eller som innhentes fra offentlige registre. Vipps lagrer følgende data og behandler personopplysninger for de følgende formålene og basert på de følgende rettslige grunnlagene:

  • Når du registrerer deg som Vipps-bruker oppgir du en rekke personopplysninger som navn, telefonnummer, adresse og e-postadresse (synlig i Vipps app’en, men lagres ikke på din mobiltelefon). Formålet er å identifisere deg, samt administrere kundeforholdet. Din adresse, e-postadresse og eventuell andre kontaktopplysninger brukes også til markedsføringsformål (se punkt 8) og, etter du har samtykket til det, for å gi deg mulighet til å raskt fylle ut kontaktdetaljer og leveringsadresse på nettsteder du kan betale med Vipps Hurtigkasse, eller raskt å registrere og logge deg inn hos nettsteder ved bruk av Vipps Logg inn.
  • For å opptre i samsvar med lovgivningen og for å kunne identifisere deg på en sikker måte trenger vi ditt fødselsnummer (lagres ikke på din mobiltelefon).
  • For å kunne gjennomføre betalingstransaksjonen og oppfylle våre forpliktelser etter Avtalen behandler vi dine kontoopplysninger og kortdata knyttet til din pengekilde (lagres ikke på din mobiltelefon, men kontonummer og maskert kortnummer er synlig i Vipps-appen).
  • For å beskytte din Vipps brukerprofil mot misbruk registrerer vi din pinkode (lagres ikke på din mobiltelefon)
  • For sikkerhetsformål registrerer vi hvilken mobil enhet du bruker og enhetens operativsystem. I tillegg registrerer vi din mobilidentifikator som dannes når du oppretter en Vipps-profil for å kunne identifisere din mobiltelefon som et sikkerhetstiltak (lagres ikke på din mobiltelefon).
  • For å forenkle gjentakende bruk hos et brukersted/nettsted lagrer vi hvilke brukersteder/nettsteder du har akseptert å benytte Vipps Logg inn og Vipps Hurtigkasse på.
  • For å ha historikk, sporbarhet og mulighet for fakturering knyttet til transaksjoner overfor brukerstedet lagrer vi informasjon om hvilke brukersteder du har logget deg på med Vipps Logg inn og Vipps Hurtigkasse.
  • For å la deg bli holdt innlogget med Vipps Logg inn lagrer vi informasjon om nettleseren din og enheter du velger å bruke denne delen av tjenesten på. Til dette bruker vi informasjonskapsler (cookies), se mer om dette under Vipps Vilkår. For å ivareta din sikkerhet og for å motvirke straffbare handlinger mot deg og/eller brukersted lagrer vi også data om brukeradferd og enhetens tilstand for tjenesten Vipps Logg inn.
  • Vi behandler også innholdet i beskjeder du og mottaker, både privat og bedrift, sender til hverandre i tilknytning til transaksjonen. Dette er vi pålagt i hvitvaskingsloven.
  • Transaksjonshistorikk og genererte skjermbilder. Dette er vi pålagt i hvitvaskingsloven.

5.Innhenting av personopplysninger fra offentlige registre

Vipps vil innhente informasjon om deg fra offentlige registre for kvalitetssikring eller dersom dette er nødvendig for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg etter Avtalen eller forpliktelser hjemlet i lov.

6.Utlevering av personopplysninger

Informasjon som kan knyttes til deg som person vil ikke bli utlevert til andre med mindre det følger av Avtalen, er hjemlet i lov eller at du spesifikt har samtykket til det. I henhold til Avtalen sender for eksempel Vipps noe informasjon om deg til mottakerne av dine betalinger. Se mer om dette i punkt 5.2 i Vipps Vilkår.
Når du oppretter en Vipps-profil, kan andre Vipps-brukere søke deg opp i løsningen ved hjelp av ditt telefonnummer. Dersom du har aktivert Vipps eFaktura vil Vipps også informere utstedere av Vipps eFaktura om at du har aktivert denne funksjonen, så slike utstedere kan sende deg eFaktura i Vipps. I tillegg vil bruk av Vipps Hurtigkasse og Vipps Logg inn medføre at nettbutikken eller nettstedet får noe informasjon om deg. Se mer om dette i Vipps Vilkår.

I vårt arbeid med å videreutvikle og forbedre Vipps vil vi av og til samarbeide med andre. Dette vil kunne kreve at vi utleverer opplysninger om deg. Om mulig, vil vi gjøre dette uten at samarbeidspartneren får vite din identitet, og vi vil sørge for at opplysningene ikke brukes av samarbeidspartneren utover samarbeidet med oss.

7.Bruk av databehandlere
Det er flere underleverandører som behandler personopplysninger på våre vegne (databehandlere). Overføring av personopplysninger til slike databehandlere skjer i medhold av databehandleravtaler som sikrer at behandlingen gjennomføres i samsvar med regelverket, herunder hindrer at databehandleren bruker opplysningene for andre formål. Overføring av personopplysninger til Vipps’ databehandlere anses ikke som utlevering.

I noen tilfeller overfører Vipps personopplysninger til organisasjoner i land utenfor EØS-området, for eksempel til leverandører av IT-tjenester eller andre databehandlere. Slike overføringer kan bare gjøres hvis den behandlingsansvarlige eller databehandleren har gitt nødvendige garantier og under forutsetning av at individene sikres håndhevbare og effektive rettigheter.

Det kreves altså et gyldig grunnlag for slik overføring i henhold til GDPR, og noen av følgende vilkår må være oppfylt:

EU-kommisjonen har besluttet at det foreligger et tilstrekkelig beskyttelsesnivå i det aktuelle landet.

Det er truffet andre hensiktsmessige sikkerhetstiltak, og/eller en databehandler har gitt nødvendige garantier om at personopplysningene vil bli behandlet på en trygg måte, for eksempel ved bruk av standardkontrakter (EUs standardklausuler) som er godkjent av EU-kommisjonen, eller databehandleren har gyldige bindende konsernregler (BCR).

Det dreier seg om unntak i spesielle tilfeller, for eksempel for å oppfylle en avtale med deg eller tilfeller der du gir ditt samtykke til den bestemte overføringen.

8.Kundeoppfølging og markedsføring

Vipps vil informere deg om egne produkter og tjenester innen kategorien betalingstjenester. Vi vil også gi deg informasjon om andre produkter utover kategorien betalingstjenester ved bruk av elektronisk markedsføring, dersom du samtykker til dette. Dette innebærer at vi kan sende deg nyttig informasjon og tilbud om produkter og tjenester ved hjelp av elektronisk kommunikasjon i Vipps-appen, til ditt mobilnummer eller til din oppgitte e-postadresse. Samtykke etter denne bestemmelsen omfatter elektronisk markedsføring av alle typer produkter og tjenester, og ikke bare produkter du tidligere har samtykket til. Du kan når som helst trekke samtykket ditt tilbake ved å henvende deg til oss.

9.Forebygging og avdekking av straffbare handlinger

Vipps vil behandle personopplysninger med formål om å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger. Opplysninger til bruk for dette formålet vil bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, Bankenes Misbrukerregister, politiet og andre offentlige myndigheter. Oppbevaringstiden vil være inntil ti år etter registreringen. Vipps vil også behandle personopplysninger for å oppfylle undersøkelses- og rapporteringsplikten for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Vi er pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim ved Enheten for finansiell etterretning. I henhold til personopplysningsloven § 16 første ledd bokstav b) og e) har du ikke rett til innsyn i de opplysninger vi har registrert for disse formålene.

10.Dine rettigheter
Du har rett til å kreve innsyn, korrigering av uriktige personopplysninger eller sletting av personopplysninger vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrensning i behandlingen og kan på visse vilkår protestere mot videre behandling av personopplysninger eller kreve dine personopplysninger overført til deg selv eller annen behandlingsansvarlig (dataportabilitet).
Du kan til enhver tid trekke tilbake dine samtykker. Dette gjør du ved under “Innstillinger” i appen. En tilbaketrekking av samtykke påvirker ikke lovligheten av en behandling som var basert på samtykke før samtykket ble trukket tilbake.
Ønsker du å benytte deg av dine rettigheter, kan du enten utføre endringer selv i appen (for eksempel endring av dine data lagret i Vipps, sletting av profilen din) eller ved å fylle ut vår kontaktskjema på https://www.vipps.no/privat/kontakt-oss eller på personvern@vipps.no. Vi besvarer din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.

11.Lagringstid
Personopplysninger vil ikke bli lagret lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen. Etter dette vil opplysningene slettes eller anonymiseres, med mindre opplysningene skal eller kan oppbevares utover dette som følge av lov. Dette gjelder også dersom du sletter din Vipps-profil. Opplysninger om dine transaksjoner vil bli lagret av Vipps så lenge lovgivningen krever det.
Personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes hvis du trekker samtykket tilbake, med mindre det finnes et annet rettslig grunnlag for videre behandling.

12.Sikring av personopplysninger
Personopplysninger som Vipps samler inn, lagres og behandles på en trygg og sikker måte. Vi har etablert og dokumentert rutiner og tiltak som skal sikre opplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet i henhold til GDPR artikkel 32.

13.Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger er i strid med personvernlovgivningen, kan du ta kontakt med vårt personombud på personvern@vipps.no eller klage til Datatilsynet.
Du finner kontaktinformasjon til Datatilsynet på www.datatilsynet.no.

14.Endringer
Vi kan endre denne personvernpolicyen for å følge lovmessige krav, samt vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger. Ved større endringer vil du måtte godkjenne vilkårene på nytt.

15.Behandlingsansvarlig
Vipps AS er behandlingsansvarlig for den behandling av personopplysninger som fremgår av denne personvernpolicyen. Dersom du har spørsmål rundt Vipps’ personvernpolicy, ta kontakt med oss på www.vipps.no, per e-post personvern@vipps.no eller på telefon 22 48 28 00.

Vilkår

Versjon 1.17 – 23.08.19

Innholdsregister:

  1. Om tjenesten
  2. Avtaleinngåelse
  3. Bruk av Vipps
  4. Priser
  5. Betalingsoppdrag
  6. Ditt ansvar
  7. Elektronisk kommunikasjon
  8. Vipps personvernpolicy
  9. Generelle bestemmelser
  10. Særlige vilkår for tjenesten Vipps U15

1. OM TJENESTEN

Vipps er en betalings- og informasjonstjeneste levert av Vipps AS (“Vipps”, “vi” eller “oss”) som kan lastes ned som en applikasjon (app) til mobiltelefoner. Du finner mer informasjon om Vipps og hva du kan bruke Vipps til på www.vipps.no.

2. AVTALEINNGÅELSE

2.1 Avtalen og parter

Denne avtalen består av vilkårene nedenfor og Vipps Personvernpolicy (felles benevnt “Avtalen”). I tillegg til vilkårene i Avtalen, gjelder de til enhver tid gjeldende bestemmelsene i norsk lovgivning. Partene i Avtalen er deg som kunde og Vipps AS, Dronning Eufemias gate 11, 0191 Oslo, org.nr. 918 713 867.

2.2 Hva må til for å kunne bruke Vipps

Alle vilkårene under må være oppfylt for at du kan bruke Vipps:

  • Du må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.
  • Du må angi et norsk kontonummer for innkommende betalinger (mottakskonto). Denne bankkontoen kan også brukes for utgående betalinger avhengig av avtaleforhold mellom Vipps og banken din (kontoførende bank).
  • Du må ha minst ett debet- eller kredittkort utstedt av en norsk bank.
  • Du kan tilknytte flere bankkonto og betalingskort (“Pengekilde”) til Vipps. Vipps verifiserer at bankkontoen eies av deg personlig ved oppslag i bankenes felles konto- og adresseringsregister (KAR) før den tillates som Pengekilde. Du kan gi bankkontoene dine egne navn i Vipps, så det blir enklere å holde styr og orden over Pengekildene i appen.
  • Du må ha en mobiltelefon med et norsk telefonnummer. Tjenesten støtter ikke skjerming av hemmelig nummer. Dersom du har hemmelig nummer, kan du ikke bruke Vipps.
  • Vipps fungerer på telefoner med iOS og Android.
  • Du må ha en e-postadresse.
  • Du må være over 15 år for å opprette en Vipps profil. Er du mellom 15 og 18 år kan du bare overføre beløp du selv har rådighet over. Er du under 15 år kan foreldrene dine opprette en foreldrebestemt Vipps-profil for deg.
  • Du må ha gjort deg kjent med og akseptert denne Avtalen.
  • Vipps må godkjenne deg som bruker.

Mer detaljert informasjon om hvilke mobiltelefoner og hvilke betalingskort du kan bruke sammen med Vipps finner du på www.vipps.no.

3. BRUK AV VIPPS

3.1 Hva du kan bruke Vipps til

Vipps er en betalingsløsning som gjør at du blant annet kan betale i butikker, på internett og i applikasjoner der du ser Vippssymbolet. Du kan overføre penger til lag, foreninger og organisasjoner, og du kan motta og overføre penger til andre personer. Du kan også se og betale regninger med tjenesten Vipps Regninger eller se og initiere betaling av eFaktura i Vipps.

3.2 Registrering, identifisering og beløpsgrenser

Før du begynner å bruke Vipps må du opprette en brukerprofil og identifisere deg. Ved første gangs registrering identifiserer du deg ved å fullføre registreringsprosedyren i Vipps. Vi vil verifisere din identitet blant annet ved automatisk oppslag mot Skatteetatens Folkeregister. Er du over 15 år, må du i tillegg verifisere din identitet med BankID.

Vi har satt beløpsgrenser for bruk av Vipps. Du finner de til enhver tid gjeldende beløpsgrensene på www.vipps.no. Beløpsgrensene er satt for å øke sikkerheten, redusere risiko for kriminalitet og misbruk, og beskytte deg som bruker. Hvis beløpsgrensene dine er nådd, vil du ikke kunne sende penger i Vipps. I tillegg har vi satt beløpsgrenser for store betalinger slik at du vil kunne møte krav om autentisering med sikkerhetsmekanismer som BankID eller 3-D Secure.

For deg mellom 15 og 18 år gjelder spesielle beløpsgrenser, som du finner i Vipps og på www.vipps.no. Når din bruk av Vipps overstiger disse beløpsgrensene, må du identifisere deg med BankID for å kunne fortsette å bruke Vipps. Du får beskjed i Vipps når det skjer. Hvis beløpsgrensene dine er nådd, vil du verken kunne motta eller sende penger i Vipps. Penger som er sendt deg vil bli refundert til avsender dersom du ikke identifiserer deg innen 3 dager fra pengene er sendt.

3.3 Vipps Logg inn

Du kan enkelt registrere deg eller logge deg inn med din Vipps-profil hos brukersteder som benytter seg av funksjonaliteten «Vipps Logg inn».

Vipps Logg inn gjør at du slipper å taste inn informasjon som brukersteder ofte spør etter, f.eks. navn, e-postadresse eller telefonnummer. Med Vipps Logg inn trenger du ikke å tenke på brukernavn og passord, og tjenesten gjør det mulig å bli husket i de nettleserne som du bruker, f.eks. Internet Explorer, Edge, Google Chrome, Safari eller Firefox.

3.3.1 Om tjenesten Vipps Logg inn

Når du velger å logge deg på med Vipps Logg inn for første gang, må du alltid bekrefte påloggingen i Vipps. Hvis du bruker Vipps Logg inn på en enhet (f.eks. nettbrett eller pc) hvor du ikke har installert Vipps, må du taste inn mobilnummeret du er registrert med i Vipps. Velger du å bli husket i den nettleseren du bruker vil du senere kunne gjøre registrering og logg inn hos brukersteder som tilbyr Vipps Logg inn, uten å måtte bekrefte dette i appen.

For å gjøre din registrering hos brukersteder enkel, deler Vipps informasjonen som er registrert i din Vipps-profil med brukersteder, etter at du har samtykket til informasjonsdelingen. Hvilke personopplysninger som deles med brukerstedet er avhengig av hvilken informasjon brukerstedet ber om og fremkommer i samtykkedialogen. Brukerstedet blir selvstendig behandlingsansvarlig for de person­opplysninger som deles med dem. Dette betyr at brukerstedet blir ansvarlig for sin videre behandling av dine personopplysninger og bestemmer formålet med behandlingen.

Brukersteder vil kunne få tilgang til følgende personopplysninger:

  • For- og etternavn
  • Adresse
  • E-postadresse registrert i din Vipps-profil
  • Telefonnummer
  • Fødselsdato

Kun med hjemmel i lov eller når det er nødvendig:

  • Fødselsnummer eller D-nummer

Du kan endre adresser og e-postadresse registrert i din Vipps-profil under «Innstillinger» i Vipps-appen. Brukerstedene vil da få tilgang til den oppdaterte informasjonen neste gang du logger på hos dem.

Når du har registrert deg hos et brukersted kan du senere logge direkte inn med Vipps Logg inn, enten gjennom å klikke på knappen som brukerstedet tilbyr for dette, eller ved at brukerstedet logger deg inn automatisk når du kommer til deres nettside.

Du kan i Vipps under «Innstillinger» se hvilke brukersteder du har delt informasjon med, og du kan til enhver tid trekke tilbake tilgangen. Hvis du trekker tilgangen tilbake vil du ikke bli logget direkte inn hos brukerstedet og det vil ikke få tilgang til din oppdaterte informasjon før du eventuelt selv velger å logge på med Vipps på nytt. Det er viktig å være oppmerksom på at selve kundeforholdet mellom deg og brukerstedet ikke endres ved at du har trukket samtykke til informasjonsdeling tilbake i Vipps appen. Det betyr at ditt navn, e-postadresse eller telefonnummer kan være lagret hos brukerstedet for brukerstedets egne formål, som selvstendig behandlingsansvarlig.

3.3.2 Sikkerhet i forbindelse med Vipps Logg inn

For å unngå at andre får tilgang til data om deg, er det viktig at du oppbevarer enheter som du har tatt i bruk Vipps Logg inn på, på en sikker måte. Du bør også sikre slike enheter med skjermlås eller tilsvarende. Du bør ikke la andre bruke slike enheter eller få tilgang til dem. Vi anbefaler å ikke ta i bruk Vipps Logg inn på felles PC-er eller mobile enheter som flere har tilgang til.

Dersom du mister eller blir frastjålet enheter som du bruker Vipps Logg inn på, anbefales du å umiddelbart fjerne Vipps Logg inn fra denne enheten. Dette kan du gjøre enkelt i Vipps under «Innstillinger».

Brukersteder som har tatt i bruk Vipps Logg inn er ansvarlige for at Vipps Logg inn ikke brukes dersom det stilles strengere krav til sikkerhet for å identifisere brukeren. Ut over dette er det ditt valg om du ønsker å ta i bruk Vipps Logg inn for hvert enkelt brukersted som tilbyr det, samt hvilke enheter du ønsker å ta i bruk Vipps Logg inn på.

3.3.3 Informasjonssikkerhet og gjenkjenningsteknologi i forbindelse med Vipps Logg inn

Vi bruker informasjonskapsler for å kunne levere Vipps Logg inn til deg. Vipps Logg inn bruker også en sikkerhetsløsning som henter ut informasjon om din nettleser for å bekrefte at informasjonskapslene ikke er kopiert eller endret. Vipps Logg inn vil ikke gi noen tilgang til denne informasjonen og informasjonskapslene overføres ikke til tredjeparter.

Du anses for å ha godkjent bruk av informasjonskapsler så lenge dette er skrudd på i din nettleser. Dersom du skrur av informasjonskapsler vil ikke Vipps Logg inn-tjenesten fungere.

For å kjenne igjen dine enheter benytter vi en informasjonskapsel med en tallverdi som er unik. Tallverdien er generert tilfeldig og det er ikke mulig å avlede din identitet fra denne for andre. Det er kun Vipps som har knytningen til din identitet, og denne informasjonen er beskyttet med høyeste krav til datasikkerhet og -tilgang.

Vipps Logg inn vil lese ut informasjon om din nettleser for å øke sikkerheten. Slik informasjon omfatter ulike egenskaper som kan hentes ut med standard teknologi (såkalt device fingerprint-teknologi).

Vipps kan også registrere og lagre øvrige data om din bruk av Vipps Logg inn for å ivareta din sikkerhet og for å motvirke straffbare handlinger. Slike sikkerhetsdata kan omfatte brukeratferd og enhetens tilstand. Disse dataene kan bare benyttes til å detektere avvik fra normale verdier for å motvirke og eventuelt følge opp straffbare handlinger rettet mot deg og/eller brukersted.

3.4 Vis Saldo i Vipps

Du kan se hvor mye penger du har på bankkontoer som du har registrert i Vipps (Saldo). Du finner oversikten og kan se på Saldo under Betalinger i appen. Om vi kan vise Saldo for dine bankkontoer registrert i Vipps er avhengig av avtaleforhold mellom Vipps og banken din (kontoførende bank). En oppdatert oversikt over alle bankene som har inngått avtale med Vipps finner du på www.vipps.no.

Funksjonaliteten kan kun tas i bruk når profilen din er verifisert med BankID og etter at du har godkjent at Vipps viser Saldo i appen. Samtykket gjelder for alle bankkontoer du har registrert i Vipps. Du kan trekke tilbake ditt samtykke til enhver tid under «Profil», «Betalingsvalg» og «Saldo» i appen.

4. PRISER

Ved bruk av Vipps kan det påløpe et transaksjonsgebyr. Informasjon om priser finner du på www.vipps.no under Spørsmål, Pris og beløpsgrenser. Dersom et transaksjonsgebyr påløper for et betalingsoppdrag, vil du se informasjon om dette i Vipps før du bekrefter betalingen.

Når du bruker et kredittkort som Pengekilde kan det påløpe kostnader for bruk av kredittkort dersom det følger av avtalen mellom deg og utstederen av kortet. Vipps yter ikke kreditt ved din bruk av Vipps.

5. BETALINGSOPPDRAG

5.1 Måter du kan betale med Vipps

Når du har bekreftet et betalingsoppdrag i Vipps gir du Vipps fullmakt til å gjennomføre betalingen på dine vegne. Du kan benytte Vipps til utgående betalinger på følgende måter:

  • Betalingsoppdrag til privatpersoner
  • Betalinger til bedrifter, lag og foreninger gjennom å søke opp mottakers profil
  • Betalinger på nett og i app der Vipps kommer som betalingsalternativ
  • Regningsbetalinger

Avhengig av beløpets størrelse og tidligere kjøp kan du bli bedt om å foreta flere sikkerhetstiltak, som bekreftelse med BankID eller 3-D Secure, for å gjennomføre dine betalinger.

5.2 Betalingsoppdrag til privatpersoner

Ved betalingsoppdrag til privatpersoner søker du opp mottakers telefonnummer eller navn fra din kontaktliste. Dersom mottakeren ikke er Vipps-bruker vil hen motta SMS om at du har utført betalingen og må registrere seg som Vipps-bruker for å kunne motta betalingen. Dersom mottakeren ikke tar i bruk Vipps innen den fristen som Vipps setter for dette, blir beløpet tilbakeført til deg.

Når du benytter Vipps for å betale til privatpersoner må du selv kontrollere at mobilnummeret du bruker er korrekt. Når du bruker Vipps til å betale en privatperson, vil ditt navn, telefonnummer og eventuelle meldinger du sender til mottakeren vises i mottakerens Vipps-app. Ditt navn vil også fremkomme i mottakerens transaksjonsoversikt i nettbanker og kontoutskrifter.

5.3 Vipps til bedrifter, lag og foreninger ved å søke opp profil

Når du bruker Vipps til å betale næringsdrivende, lag, foreninger eller veldedige organisasjoner ved å søke profilene deres opp i Vipps, må du selv kontrollere at mottakers profil stemmer overens med informasjonen du får på brukerstedet, før du bekrefter betalingen. Denne informasjonen er for eksempel mottakerens navn, unike ID-nummer og navn på brukerstedet. Dersom brukerstedet benytter tjenesten VippsGO, vil en oversikt over brukerstedets varer/tjenester være tilgjengelig i en egen meny på brukerstedets Vipps-profil. Informasjon om hvilke varer du velger sendes da til brukerstedet når du har gjennomført en samlet betaling.

Når du bruker Vipps på denne måten, vil ditt navn, beløp, siste fire sifre i ditt mobiltelefonnummer og eventuell melding vises for mottaker. For donasjoner til enkelte veldedige organisasjoner vil du få mulighet til å oppgi ditt fødselsnummer til mottaker, slik at din gave kan innrapporteres av organisasjonen til skattemyndighetene for å gi deg skattefordel dersom du kvalifiserer til dette. Merk at det er organisasjonen, og ikke Vipps, som er ansvarlig for å rapportere inn din gave.

5.4 Vipps på nett og i app

Når du skal handle hos godkjente Vipps-brukersteder på nettet eller i mobilapplikasjoner, vil Vipps være et betalingsalternativ. Velger du å betale med Vipps, vil en dialog i Vipps angi beløp og mottaker, og du må bekrefte dette for å fullføre betalingen. Når du bruker Vipps på denne måten, vil vi formidle beløp og eventuell melding du skriver til mottaker sammen med en transaksjonsID.

Når du handler hos brukersteder som tilbyr betaling med Vipps på nettet eller i mobilapplikasjoner, kan du hos noen brukersteder også benytte deg av «Vipps Hurtigkasse» – en funksjon i Vipps for å fylle inn dine personopplysninger, slik at disse fylles ut automatisk hos brukerstedet. Vipps deler dine personopplysninger kun med brukerstedet etter at du har samtykket til informasjonsdelingen. Det benyttes ikke informasjonskapsler til «Vipps Hurtigkasse». Hvilke personopplysninger som deles med brukerstedet er avhengig av hva brukerstedet ber om og framkommer i samtykkedialogen. Brukerstedet blir selvstendig behandlingsansvarlig for de person­opplysninger som deles med dem. Dette betyr at brukerstedet blir ansvarlig for sin videre behandling av dine personopplysninger og bestemmer formålet med behandlingen.

Brukersteder vil kunne få tilgang til følgende personopplysninger:

  • For- og etternavn
  • Adresse
  • E-postadresse registrert i din Vipps-profil
  • Telefonnummer
  • Fødselsdato

Kun med hjemmel i lov eller når det er nødvendig:

  • Fødselsnummer

Når du endrer adresse eller e-postadresse registrert i din Vipps-profil vil Vipps automatisk sende en oppdatering til brukerstedet neste gang du bruker Vipps Hurtigkasse på dette brukerstedet.

Vipps deler kun personopplysninger med brukerstedet etter at du har samtykket til informasjonsdelingen. Du kan se i Vipps appen under «Innstillinger» hvilke brukersteder du har delt informasjon med, og til enhver tid trekke tilbake tillatelsen. Hvis du trekker tilbake tillatelsen til deling vil du bli spurt om nytt samtykke dersom du ønsker å bruke funksjonen hos dette brukerstedet senere. Det betyr likevel at ditt navn, e-post adresse eller telefonnummer kan være lagret hos brukersted for brukerstedets egen behandling av dine personopplysninger til sin kundeadministrasjon, som selvstendig behandlingsansvarlig.

5.5 Vipps Faste Betalinger

Når du handler på nett eller i app hos godkjente Vipps-brukersteder som tilbyr abonnementsbetaling og/eller betalingsavtaler med faste automatiske trekk, kan du benytte deg av Vipps sin tjeneste for Faste Betalinger. Denne type betalingen omtales heretter som “abonnementsbetaling”.

Vipps kommer til å bruke Pengekilden som du har valgt for gjennomføring av den første transaksjonen for de følgende abonnementsbetalinger. Du finner en bekreftelse på alle gjennomførte betalinger i betalingshistorikken i appen din. Ønsker du å bytte Pengekilden som brukes for abonnementsbetalinger, kan du gjøre dette selv i Vipps app under “mine abonnementer”.

Hvis du prøver å slette en Pengekilde som er registrert for abonnementsbetalingen vil du få en feilmelding. Pengekilder kan ikke slettes før du har registrert alternative betalingskilder for alle aktive abonnementsavtaler. Du finner en oversikt over alle abonnementsavtaler du har inngått i din Vipps app under “mine abonnementer”.

Vipps er ikke ansvarlig for inngåelse, endringer eller opphør av abonnementsavtaler. Brukerstedet, som er din avtalemotpart, er ansvarlig for alle spørsmål rundt abonnementsavtalen. Brukerstedet er også ansvarlig for leveransen av tjenester eller varer i henhold til avtalen eller eventuelle feil og mangler ved disse. Du må alltid ta kontakt med brukerstedet for å si opp abonnementsavtalen. Vipps er ikke ansvarlig for eventuell manglende betaling, eller hvis Pengekilden ikke har dekning.

Vipps sender en push-varsling før en Pengekilde som er registrert for abonnementsbetaling løper ut, slik at du har mulighet til å endre Pengekilden som skal belastes. Vipps sender også en varsling dersom abonnementsbetalingen feiler. Du er ansvarlig for å oppfylle dine forpliktelser i henhold til abonnements¬avtalen. Derfor må du selv gjennomføre betalingen i alternative kanaler dersom abonnementsbetalingen mislykkes. Det er også ditt ansvar å ta kontakt med brukerstedet for å avtale en alternativ betalings-metode hvis du velger å slette din Vipps-profil.

5.6 Vipps i butikk

Hos noen fysiske butikker vil butikken kunne sende deg en Vipps på nett betalingsforespørsel (se punkt 5.4 Vipps på nett og i app) for en vare eller tjeneste fra sitt kassasystem.

5.7.1 Om tjenesten Vipps eFaktura

Vipps er en del av bankenes felles løsning for digitale regninger, kjent som eFaktura, og vil i den forbindelse distribuere og tilgjengeliggjøre regninger for behandling i Vipps under navnet «Vipps eFaktura». Løsningen er den samme som er tilgjengelig i nettbank, og din eksisterende avtale om mottak av eFaktura fra bestemte fakturautstedere vil fortsatt gjelde. I tillegg vil du som bruker av Vipps få tilgang bankenes oppdaterte løsning for digitalt mottak av betalingskrav fra alle fakturautstedere som knytter seg til denne løsningen.

Vipps vil med dette gjøre det mulig å motta alle digitale regninger (betalingskrav) med nødvendig betalingsinformasjon fra fakturautstedere i Vipps i tillegg til nettbanken. Du velger selv hvor du ønsker å behandle regninger, men i begge tilfeller er det din bankkonto i nettbanken som vil bli belastet på angitt betalingsdato i overenstemmelse med informasjon i forfallsregisteret i nettbanken. Din nettbank og Vipps er synkroniserte, så det er ikke noen fare for å betale dobbelt.

Har du registrert en bankkonto som betalingskilde i Vipps hvor kontoførende bank (din bank) har inngått avtale med Vipps om bruk av konto for regningsbetaling vil alle dine eFakturaer som vises i din nett- og mobilbank samtidig være tilgjengelig i Vipps (som Vipps eFaktura). Dersom din bank ikke har inngått en slik avtale med Vipps vil du ikke kunne motta digitale regninger i Vipps.

5.7.2 Samtykke til Vipps eFaktura – reservasjon og endringer i betalingsdetaljer

Ved bruk av Vipps eFaktura, samtykker du til at alle fakturautstedere som har en avtale om eFaktura med fakturadistributør kan sende deg regninger digitalt, for behandling i Vipps og i nett- og mobilbanken din. Dersom du allerede har eksisterende (eFaktura) avtaler om mottak av digitale regninger fra enkelte fakturautstedere (Ja-takk-til-bestemt – JTTB) vil denne avtalen oppgraderes til å gjelde alle fakturautstedere som du har et kundeforhold til («Ja-takk-til-alle» – JTTA).

Du kan likevel i nettbanken reservere deg mot å få eFaktura fra bestemte fakturautstedere.

Vipps eFaktura er en standardfunksjon i Vipps. Du kan enkelt skru av funksjonen «Vipps eFaktura» under «Betalingsvalg» i Vipps samt skru på funksjonen igjen når du selv måtte ønske. Det er også mulig å melde seg av eFaktura for alle digitale flater, inkludert i nettbank og mobilbank. Dette gjør du også under «Betalingsvalg» i Vipps. Slår du av Vipps eFaktura, vil du ikke lenger motta regninger fra nye utstedere, men kun motta fra fakturautstedere du har en eksisterende eFaktura avtale med («Ja takk til bestemte» – JTTB).

Du kan endre betalingsbeløp og -dato i Vipps før regningen sendes til betaling. Ønsker du å endre betalingsdetaljer etter du har bekreftet regningen i Vipps, må du gjøre dette i nettbanken din.

5.7.3 Varsel ved mottak av ny regning

Dersom du har aktivert push-varslinger i Vipps, vil du motta et varsel i Vipps når du mottar en ny digital regning.

Du er selv ansvarlig for å betale dine mottatte regninger på annen måte dersom du ikke bekrefter i Vipps. En eFaktura som behandles i nettbank, vil ikke lenger være mulig å betale i Vipps. Sletter du en eFaktura i en nettbank, forsvinner den også i Vipps. Regninger kan også være oppfølging av utestående fordringer, herunder inkassovarsel og betalingsoppfordring.

Vipps er uten ansvar for innholdet i Vipps eFaktura og underliggende betalingskrav. Vipps har heller ingen innflytelse på hvilken fysisk person som fakturautsteder mener er adressat for betalingskravet.

5.8 Vipps Regningsskanner

Du kan betale regninger du har mottatt i papirformat eller per e-post ved å ta et bilde av regningen med ditt mobilkamera og sende bildet til Vipps for å skanne inn betalingsdetaljene. Det er ikke nødvendig å ta bilde av hele regningen, det viktigste er at bildet inneholder alle betalingsdetaljer. Vi anbefaler at du prøver å unngå å ta bilde av den delen av regningen som inneholder sensitive opplysninger. For å gjennomføre og bekrefte betalingen må du være logget inn i Vipps. Ved betaling kan du velge mellom de bankkonti du har registrert i Vipps som Pengekilde.

Med betalingsdetaljer menes for eksempel:
• Betalingsmottakers kontonummer
• KID-nummer
• Beløp
• Forfallsdato

Bildene du tar med ditt mobilkamera, eller velger fra dine lagrede bilder, blir sendt til Vipps for skanning. Disse bildene lagres i Vipps slik at du ved eget behov kan finne og se bildet av regningen i Vipps etter betalingen er gjennomført, og for kvalitetssikring og forbedring av tjenesten. Bildene slettes automatisk etter 18 måneder eller dersom du sletter din Vipps-profil. Du skal ikke ta bilder, eller velge lagrede bilder, som ikke inneholder betalingsdetaljer. Slike bilder blir slettet uten varsel og kan tolkes som misbruk av tjenesten.

Når bilder sendes fra din mobiltelefon til Vipps for skanning, vil Vipps analysere bildene, identifisere betalingsdetaljer i bildene og returnere disse i form av forhåndsutfylte verdier i et betalingsoppdrag. Du velger selv om du vil benytte deg av foreslåtte betalingsdetaljene i betalingen eller om du ønsker å overskrive foreslåtte betalingsdetaljer manuelt.

Du er selv ansvarlig for å kontrollere at fullstendige og korrekte betalingsdetaljer blir benyttet ved enhver betaling, også der Vipps foreslår dette ved forhåndsutfylling. Ved å bekrefte betalingen, autoriserer du Vipps til å gjennomføre dekningskontroll, reservasjon og belastning av den valgte Pengekilde. Det er ikke mulig å tilbakekalle betalingsordren etter du har bekreftet den og betalingen har blitt initiert i Vipps.

For å benytte deg av Vipps Regningsskanner trenger Vipps følgende tilganger til din mobiltelefon:
• Kamera – slik at du skal kan ta bilder av regninger for skanning og forhåndsutfylling av betalingsdetaljer
• Lagring av bilder – slik at bildene du tar av regningene kan bli lagret til din mobiltelefon
• Velge bilder – slik at du kan velge bilder du har tatt tidligere for skanning og uthenting av betalingsdetaljer

5.9 Vipps på nett via PSP

Vipps tilbyr to forskjellige betalingstjenester i forbindelse med Vipps på nett:

  • Ved direkte integrasjon, som beskrevet i punkt 5.4, gjennomføres betalingen til brukerstedet via Vipps, dvs. det er Vipps som belaster betalingskortet ditt og står ansvarlig for utbetaling av oppgjør til brukerstedet.
  • Ved integrasjon via en Payment Service Provider (PSP) initieres betalingen i Vipps-appen, men gjennomføres via brukerstedets etablerte kortbetalingsløsning uten at Vipps er involvert i selve betalingsformidlingen. Her er det ikke Vipps som belaster betalingskortet, og i kontoutskrift eller kortfaktura kommer brukerstedet fram som betalingsmottaker, ikke Vipps.

Når du initierer betalingen på nett med Vipps via PSP utleverer vi avidentifisert kortinformasjon (token) til Nets som, på vegne av PSP, kobler token til kortinformasjonen slik at riktig (ditt) betalingskort blir belastet for kjøpet. Utlevering av token er en nødvendig forutsetning for at du skal kunne betale ditt kjøp hos brukerstedet med Vipps.

Brukerstedets PSP/kortinnløser autoriserer deretter kjøpet og belaster ditt kort. Vipps utleverer i denne forbindelsen ingen opplysninger til brukerstedene direkte. Detaljer knyttet til selve betalingsprosessen, datautveksling mellom PSP og brukersted eller den underliggende koblingen, må PSP redegjøre for, da Vipps ikke er en del av denne behandlingen.

5.10 Inngående betalinger og betalingsanmodninger

Du kan motta betalinger fra andre i Vipps. Du kan også bruke Vipps til å be om betaling fra en annen privatperson som bruker Vipps. Du kan bare gjøre dette dersom du har et avtalegrunnlag for en betalingsanmodning med den du sender den til. Misbruk av adgangen til å sende betalingsanmodninger vil anses som vesentlig mislighold av Avtalen, som gir Vipps rett til å avslutte din tilgang til Vipps.

5.11 Avvisning av betalingsoppdrag

Vi kan avvise et betalingsoppdrag dersom lovbestemte eller avtalefestede vilkår for å gjennomføre et betalingsoppdrag ikke er oppfylt. Vi vil for eksempel avvise oppdrag ved manglende dekning i Pengekilden samt ved mistanke om misbruk, bedrageri, hvitvasking av penger eller forsøk på noe av dette. Det er ikke tillatt å bruke Vipps som betaling for innsats for deltagelse i spill, veddemål eller annen form for gambling som er ulovlig i Norge, og ved mistanke om slik bruk vil Vipps avvise betalingsoppdraget. Ethvert misbruk som beskrevet i denne bestemmelsen eller mistanke om dette, kan ses som et vesentlig avtalebrudd som gir oss rett til å avslutte tilgangen din til Vipps og heve denne Avtalen, i henhold til punkt 6.5.

Hvis det er lovlig adgang til det, vil du motta informasjon om at betalingsoppdraget ditt er avvist, og hva du kan eventuelt gjøre for å rette forholdet slik at betalingen kan gjennomføres.

5.12 Refusjon

Dersom du betaler for en vare eller tjeneste med Vipps og etter avtale med selger, eller av en annen grunn skal få refundert pengene for kjøpet, vil beløpet refunderes til den Pengekilden du betalte med.

5.13 Feil ved betalingstransaksjoner

Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag i Vipps, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette. Dersom du mener at et betalingsoppdrag ikke er godkjent (autorisert) av deg, må du benytte klageadgangen som er beskrevet i punkt 5.15.

Dersom du har mottatt en betaling i Vipps på grunn av en feil fra Vipps, kan vi rette denne feilen ved å belaste Pengekilden din innen utløpet av tredje virkedag etter at feilen fant sted. For øvrig reguleres feilaktig godskriving eller belastning som skyldes Vipps’ eget forhold av reglene i finansavtalelovens §§ 31 og 32.

5.14 Vipps’ ansvar ved betalingsoppdrag, kjøp av varer og tjenester og betaling av regninger

Vipps skal gjennomføre betaling i samsvar med det oppdraget du har lagt inn i Vipps. Dersom Vipps gjør en feil i forbindelse med utførelsen av oppdraget skal vi rette feilen, og dekke ditt tap med de begrensninger som følger av finansavtalelovens §§ 40, 41 og 42. Vipps kan ikke holdes ansvarlig for tap som skyldes omstendigheter utenfor vår kontroll, og som Vipps ikke kunne forutse eller unngå følgene av, se punkt 9.3. Feil eller forsinkelser som skyldes svikt i telenettet eller uforutsett svikt i andre systemer levert av tredjeparter og som er nødvendige for at Vipps fungerer, vil alltid regnes som slike omstendigheter.

Vipps er også ansvarlig for tap ved betalingstransaksjoner som skyldes betalinger du ikke har godkjent, (autorisert) dersom vilkårene for det er oppfylt etter finansavtalelovens § 35.

Vipps er ikke ansvarlig for feil du selv har gjort når du har lagt inn et betalingsoppdrag i Vipps, se punkt 6.1 og 6.5. For eksempel er Vipps ikke ansvarlig for feil mottaker, feil telefonnummer, feil beløp, eller lignende.

Vipps er uten ansvar for innholdet i Vipps-fakturaen, eFakturaen og betalingskravet. Vipps har heller ingen innflytelse på hvilken person som fakturautsteder mener er adressat for kravet. Dersom du mener at vi er ansvarlig for feil ved et betalingsoppdrag, må du henvende deg til oss og reklamere i samsvar med punkt 5.15. Dersom du mener det er feil ved en regning du har mottatt i Vipps Faktura eller eFaktura, må du kontakte utstederen av denne direkte.

Når du har initiert eller gjennomført en betaling i Vipps, mottar du bekreftelse på betalingen i Vipps. Dersom du har kjøpt en vare eller tjeneste med Vipps, er selger selv ansvarlig for å gi deg kvittering på kjøpet. Bekreftelse for betalingen i Vipps er ikke en kvittering for kjøpet.

Når du kjøper varer eller tjenester, er det selger som er ansvarlig for eventuelle feil og mangler ved disse, og ikke Vipps. Vi påtar oss ikke noe ansvar for pengeinnsamlinger som du velger å overføre penger til gjennom Vipps.

5.15 Reklamasjon og tilbakeføring av beløp

Hvis du mener at Vipps har gjennomført en betaling du ikke har godkjent (autorisert), må du melde fra (reklamere) til oss. Reglene for slike reklamasjoner er lovregulert i finansavtaleloven §§ 34 – 37. Disse reglene kan oppsummeres slik:

  • Du må beskytte kode som gir tilgang til å betale med Vipps. Hvis du blir oppmerksom på at uvedkommende har tilgang til å betale, eller på bruk du ikke har godkjent, må du snarest melde fra til oss.
  • Vi må vise at betalingen er godkjent, korrekt registrert og bokført, og ikke rammet av teknisk svikt eller annen feil.
  • Du kan kreve pengene tilbakeført til deg. Det må du gjøre så snart som mulig, og senest 13 måneder etter betalingen skjedde.
  • Hvis du krever pengene tilbakeført, kan Vipps bringe saken inn for Finansklagenemnda eller en domstol.
  • Selv om du ikke har godkjent betalingen kan du måtte dekke deler av tapet selv. Din egenandel er normalt 1 200 kroner dersom PIN-koden eller annen personlig sikkerhetsanordning i Vipps er benyttet, men kan stige til inntil 12 000 kroner hvis du har vært grovt uaktsom.
  • Har du handlet med forsett, må du dekke hele tapet selv. Dette gjelder også hvis du forsettlig har unnlatt å beskytte PIN-kode eller f annen personlig sikkerhetsanordning som gir tilgang til å betale med Vipps.

Dersom du får tilbakeført penger etter disse reglene, kan Vipps likevel kunne kreve pengene tilbake igjen på et senere tidspunkt, dersom Vipps da kan sannsynliggjøre at det var du som godkjente betalingen.

Du er ikke ansvarlig for tap som oppstår etter at Vipps har fått beskjed og din Vipps-profil er sperret. Du hefter heller ikke for tap hvis du ikke har hatt mulighet til å sperre din Vipps på grunn av forhold hos Vipps.

6. DITT ANSVAR

6.1 Korrekte opplysninger

Du er ansvarlig for at de opplysningene du gir om deg selv er fullstendige, korrekte og oppdaterte. Dersom opplysningene dine endrer seg er det ditt ansvar å rette dette i Vipps. Det er ditt ansvar at du for eksempel oppgir riktig navn, adresse, epostadresse, telefonnummer, kortnummer og kontonummer.

Du er selv ansvarlig for å påse at mobiltelefonnummeret til mottaker er korrekt når du skal betale til en privatperson slik som beskrevet i punkt 5.1. Du er også ansvarlig for å påse at mottakers profil stemmer overens med informasjonen du får på brukerstedet, når du skal betale til en næringsdrivende, lag forening eller veldedig organisasjon, se punkt 5.1.

6.2 Personlig kode – PIN

Som del av registreringsprosedyren i Vipps jf. punkt 3.2, må du velge en personlig kode (“PIN”). PIN må bestå av 4 siffer, og må ikke være lik andre PIN-koder du bruker, som for eksempel PIN-koden knyttet til din Pengekilde eller til din mobiltelefon. Vipps står fritt til å nekte bruk av visse tallkombinasjoner som PIN-koder.

Vipps er en tjeneste som utelukkende er til personlig bruk, og du må ikke overlate tilgang til din Vipps-applikasjon eller røpe din PIN-kode eller annen personlig sikkerhetsanordning til andre. Det er ditt ansvar å påse at andre ikke får tilgang til din Vipps-applikasjon. Du skal ikke under noen omstendighet oppgi din PIN-kode eller andre sikkerhetsanordninger til noen, heller ikke til Vipps. Dersom noen utenforstående ber deg oppgi opplysninger som kan brukes til å skaffe seg adgang til Vipps, skal du anse dette som et forsøk på svindel, nekte å utlevere opplysningene, og melde forholdet til Vipps uten ugrunnet opphold. Det er ditt ansvar å varsle den aktuelle banken eller finansforetaket som din Pengekilde i Vipps er knyttet til.

6.3 Mistet eller stjålet mobiltelefon

Dersom din mobiltelefon blir stjålet, mistet, eller du har mistanke om uberettiget bruk av Vipps, skal du melde forholdet til Vipps så snart som mulig. Når du har gitt slik melding vil Vipps sperre bruken av Vipps inntil videre.

6.4 Rettmessig bruk

Du kan ikke bruke Vipps i strid med gjeldende norsk lovgivning eller i strid med Avtalen. Skal du benytte Vipps i næringsvirksomhet eller for å kunne ta i mot betalinger til ditt lag, forening eller organisasjon, må du inngå en egen avtale om dette med Vipps. Bruk av Vipps med personlig profil i næringsvirksomhet anses som et vesentlig brudd på Avtalen som vil føre til sperring av din Vipps-profil.

Dersom du bruker Vipps på en måte som medfører risiko for hvitvasking av penger, for eksempel til kjøp og salg av kryptovaluta som Bitcoins, eller på en måte som oppleves som støtende eller sjikanerende for andre Vipps-brukere, for eksempel ved å sende upassende meldinger til andre brukere, kan Vipps sperre din Vipps-profil. Du kan ikke benytte Vipps på en mobiltelefon som er jailbreaket/rooted. Bruk av Vipps på en telefon som er modifisert på denne måten skaper risiko for misbruk av Vipps og kompromittering av opplysningene du legger inn i appen. Vipps vil derfor betrakte bruk av Vipps på en telefon som er jailbreaket/rooted som et alvorlig brudd på vilkårene for bruk av Vipps som betalingsinstrument, som har betydning for ditt ansvar som kunde i tilfelle misbruk med dette som årsak.

6.5 Konsekvenser av urettmessig bruk

Dersom Vipps har rimelig grunn til å tro at du bruker Vipps i strid med lov eller denne Avtalen har Vipps rett til å stanse din bruk av Vipps midlertidig. Dersom bruken ikke opphører, eller bruken utgjør et vesentlig brudd på Avtalen, har Vipps rett til å heve Avtalen. Vipps har ingen plikt til å varsle deg før heving finner sted, men vil bestrebe seg på å gi deg et slikt varsel og anledning til å rette forholdet dersom det er mulig.

6.6 Misbruk av Vipps

Du er ansvarlig for inntil 1 200 kroner for tap ved uautoriserte betalinger som skyldes bruk av et tapt eller stjålet betalingsinstrument, herunder Vipps, dersom personlig sikkerhetsanordning er brukt. Det samme gjelder for betalingstransaksjoner som skyldes uberettiget tilegnelse av et betalingsinstrument dersom du har mislyktes i å beskytte nevnte personlige sikkerhetsanordning og denne er brukt.

Du svarer for inntil 12 000 kroner ved uautoriserte betalingstransaksjoner dersom tapet skyldes at du ved grov uaktsomhet har unnlatt å oppfylle en eller flere av dine forpliktelser i Avtalen. Dersom tapet skyldes at du ved grov uaktsomhet eller forsett har unnlatt å oppfylle forpliktelsene i Avtalen, skal du bære hele tapet. Det samme gjelder dersom tapet skyldes at du har opptrådt svikaktig.

Ditt ansvar etter dette punktet kan reduseres etter reglene i finansavtaleloven § 36 i tilfelle Vipps ikke oppfyller forsvarlige standarder og den uautoriserte bruken har sammenheng med dette.

6.7 Kundekontroll

Vipps har plikt etter hvitvaskingsregelverket til å gjennomføre kundekontroll og risikovurdering ved etablering av ny kunde og mens du benytter Vipps. Dette kan inkludere undersøkelser om din bruk av Vipps. Hvis Vipps krever det, må du opplyse om din eller andres bruk av Vipps, eller gi oss andre opplysninger. Dersom du ikke gir oss de nødvendige opplysningene i forbindelse med vårt arbeid med kundekontroll, eller at tilfredsstillende kundekontroll ikke kan gjennomføres av andre grunner, kan Vipps heve Avtalen med øyeblikkelig virkning.

7. ELEKTRONISK KOMMUNIKASJON

Ved å inngå denne Avtalen aksepterer du at Avtalen inngås på et elektronisk medium og at det samme gjelder for endringer i Avtalen. Du aksepterer at Vipps kan kommunisere med deg direkte i Vipps, til det telefonnummer du har oppgitt i Vipps eller på den e-postadressen du har oppgitt.

8. VIPPS PERSONVERNPOLICY

For at du skal kunne bruke Vipps trenger vi å motta, bruke og lagre noen av dine personopplysninger. Det aller meste av dette er opplysninger som du selv oppgir i Vipps når du registrerer deg og som genereres når du bruker tjenesten. Vipps har laget en egen personvernpolicy for Vipps som du finner under “Cookies og Personvern” i menyen i Vipps. Vipps Personvernpolicy er en del av Avtalen.

9. GENERELLE BESTEMMELSER

9.1 Varighet og oppsigelse

Avtalen løper så lenge vi tilbyr Vipps. Vipps kan velge å avslutte Vipps med to måneders varsel. Vipps kan si opp Avtalen med deg på to måneders varsel. Dersom du har brutt Avtalen kan Vipps si den opp uten varsel.

Dersom du ønsker å si opp Avtalen kan du gjøre dette ved å kontakte oss som anvist nedenfor under punkt 9.4. Merk at Avtalen fortsetter å gjelde selv om du sletter Vipps fra telefonen din. Dersom du ikke benytter Vipps over en periode på seks måneder, kan Vipps velge å deaktivere din Vipps-profil.

9.2 Endringer i Avtalen

De til enhver tid gjeldende vilkår i Avtalen vil være tilgjengelig i Vipps og på www.vipps.no. Endringer som ikke er til din fordel kan Vipps bare gjennomføre med to måneders varsel. Dersom du ikke ønsker å akseptere endringer i Avtalen må du si opp Avtalen og avslutte din bruk av Vipps. Dersom du bruker Vipps etter en endring av Avtalen anses endringene som vedtatt av deg. Endringer i registreringsprosedyrene for å ivareta lovkrav, sikkerhetskrav, eller for å hindre ulovlig aktivitet, kan Vipps gjennomføre uten varsel. Du kan når som helst kontakte oss og be om å få disse vilkårene oversendt på papir.

9.3 Midlertidig opphold av Avtalen

Vipps plikter etter denne Avtalen – herunder utbetalings- og belastningsplikt – opphører midlertidig dersom det inntrer omstendigheter utenfor vår kontroll og som vi ikke med rimelighet kunne forutse eller unngå følgene av og som umuliggjør oppfyllelsen av Avtalen. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt Vipps i eller i medhold av lov.

9.4 Kontakt med oss om Vipps

Uansett hva henvendelsen gjelder kan du kontakte oss for hjelp og informasjon på: www.vipps.no, eller på telefon. Melding om tap av mobiltelefon eller melding om sperring av Vipps skal skje på telefon.

9.5 Tvisteløsning

Denne Avtalen er styrt av norsk rett. I tilfelle en tvist hvor du er uenig med Vipps og vi ikke løser saken til din tilfredsstillelse, kan du bringe saken inn for Finansklagenemnda Bank. Henvendelser til Finansklagenemnda Bank rettes via klageskjema.finkn.no eller til sekretariatet i Finansklagenemnda, Postboks 53, Skøyen 0212 Oslo.

9.6 Konsesjoner og tilsyn

Vipps AS har konsesjon som betalingsforetak, og er underlagt tilsyn av Finanstilsynet, Postboks 1187 Sentrum, 0107 Oslo og Datatilsynet, Postboks 8177 Dep, 0034 Oslo.

10. SÆRLIGE VILKÅR FOR TJENESTEN VIPPS U15

Disse vilkårene gjelder i tillegg til de generelle avtalevilkår for Vipps privatkunder. Tjenesten kan kun benyttes av mindreårige Vipps-brukere under 15 år og knyttes til foreldres Vipps-profiler. Når barnet fyller 15 år kan barnet selv opprette en Vipps-profil uten foreldrenes samtykke, ved å slette barneprofilen og opprette en ny Vipps-profil. Vipps definerer ingen nedre aldersgrense, her er det opp til deg som foreldre å avgjøre når det er riktig at ditt barn kan ta i bruk Vipps U15.

1.Om tjenesten

Vipps U15 er en foreldrebestemt betalingstjeneste levert av Vipps. Dette betyr at du som foreldre må legge til barnet ditt i din Vipps-app, før barnet kan opprette en profil. Vi bekrefter ditt foreldreansvar for barnet ved å innhente informasjon fra Folkeregisteret. Den andre forelderen vil bli varslet om at vi er i ferd med å opprette en profil for deres barn. Vipps U15 lar barn motta penger, be om penger og overføre penger til andre privatpersoner. Begge foreldre må samtykke før barnet har tilgang til å sende penger til andre privatpersoner.

2. Avaleinngåelse

Alle vilkårene under må være oppfylt for at barnet ditt kan ta i bruk Vipps U15:

  • Begge foreldrene må ha en aktiv Vipps-profil som er verifisert med BankID.
  • Barnet må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.
  • Det må angis et norsk kontonummer for innkommende betalinger. Barnet må være registrert som kontohaver av bankkontoen. Vipps kontrollerer kontoeierskapet og verifiserer knytningen mellom barnet og betalingskontoen i bankenes felles konto- og adresseringsregister (KAR). Denne bankkontoen brukes også for utgående betalinger, under forutsetning at begge foreldrene har samtykket til dette ved å aktivere funksjonen som gir barnet rett til å sende penger i Vipps U15 i sin app. Hvilke bankkontoer som kan registreres og brukes i Vipps U15 er avhengig av avtaleforholdet mellom Vipps og kontoførende bank. Du finner en oppdatert liste over kontoførende banker som kan benyttes på vipps.no.
  • Barnet må ha en mobiltelefon med et norsk telefonnummer. Tjenesten støtter ikke skjerming av hemmelig nummer. Dersom barnet har hemmelig nummer, kan Vipps U15 ikke tas i bruk.
  • Vipps U15 fungerer på telefoner med iOS og Android.
  • Vipps må godkjenne barnet som Vipps U15-bruker.

3. Bruk av Vipps U15

3.1 Hva du kan bruke Vipps U15 til

Vipps U15 er en forenklet versjon av Vipps. Barn kan motta penger, be om penger og sende penger til andre personer. For at barnet skal kunne sende penger til andre, må begge foreldre ha godtatt dette i sine innstillinger i Vipps. I Vipps U15 gis barnet ikke anledning til å sende chat-meldinger, men kan motta meldinger fra andre Vipps-brukere.

3.2 Registrering, identifisering og beløpsgrenser

Før ditt barn kan begynne å bruke Vipps må du som foreldre legge til barnet i din egen Vipps-profil. Dette gjøres ved å gå inn på “Profil” og velge “Legg til barn”. Du må samtykke til at vi kan innhente informasjon om deg og dine barn fra Folkeregisteret. Vipps henter informasjon om foreldreansvar fra Folkeregisteret, men har begrenset tilgang til informasjon om endringer i dette ansvaret. Det vil være visse tilfeller der Vipps ikke støtter opprettelse av en barneprofil.

Du velger hvilke(t) av dine barn under 15 år du ønsker å sette opp en Vipps U15-profil for. Ved opprettelsen av en barneprofil er vi pålagt å informere begge foreldre. Du må derfor samtykke til at vi sender en varsling til den andre foreldre før vi kan sluttføre registreringen. Barnet vil motta en aktiveringskode fra Vipps etter at du har registrert barnets mobiltelefonnummer og bankkontonummer.

Når barnet er registrert og klar til å bruke Vipps U15 er det opp til dere som foreldre å samtykke til at barnet kan sende penger til andre privatpersoner. Dette samtykket gis i foreldrenes Vipps app under “Profil”. Velg “Ditt barn” og aktiver samtykket. Barnet kan kun sende penger til andre når samtykket fra begge foreldreer registrert aktivt. Oversikt over alle mottatte og sendte betalinger på barnets bankkonto ligger i nettbanken din.

Vipps har satt beløpsgrenser. Du finner de til enhver tid gjeldende beløpsgrensene på www.vipps.no. Beløpsgrensene er satt for å øke sikkerheten, redusere risiko for kriminalitet og misbruk, og beskytte barnet ditt som Vipps-bruker. Hvis beløpsgrensene er nådd, vil barnet verken kunne motta eller sende penger i Vipps U15. Penger som er sendt barnet vil bli refundert til avsender innen 3 dager fra pengene er sendt.

3.3 Vis Saldo i Vipps U15

Barnet kan se hvor mye penger som står på bankkonto som er registrert i Vipps (Saldo). Barnet finner oversikten og kan se på Saldo på sin hjem-skjerm i appen. Om vi kan vise Saldo for barnets bankkonto registrert i Vipps er avhengig av avtaleforhold mellom Vipps og kontoførende bank. En oppdatert oversikt over alle bankene som har inngått avtale for regningsbetaling med Vipps finner du på www.vipps.no.

Du må samtykke til visning av Saldo i Vipps for ditt barn, og kan til enhver tid trekke tilbake dette samtykke. Samtykke finner du under Profil, Barnets navn, Vis Saldo.

4. PRISER

Ved bruk av Vipps U15 kan det påløpe et transaksjonsgebyr. Informasjon om priser finner du på www.vipps.no under Spørsmål, Pris og beløpsgrenser. Dersom et transaksjonsgebyr påløper for et betalingsoppdrag, vil du se informasjon om dette i Vipps før du bekrefter betalingen.

5. BETALINGSOPPDRAG

5.1 Inngående betalinger og betalingsanmodninger

Barnet kan motta betalinger fra andre i Vipps U15. Barnet kan også bruke Vipps til å be om betaling fra en annen privatperson som bruker Vipps. Barnet kan bare gjøre dette dersom hen har et avtalegrunnlag for en betalingsanmodning med den hen sender den til. Misbruk av adgangen til å sende betalingsanmodninger vil anses som vesentlig mislighold av Avtalen, som gir Vipps rett til å avslutte barnets tilgang til Vipps U15.

5.2 Betalingsoppdrag til privatpersoner

Ved betalingsoppdrag til privatpersoner i Vipps U15 søker barnet opp mottakers telefonnummer eller navn fra hens kontaktliste. Dersom mottakeren ikke er Vipps-bruker vil hen motta SMS om at barnet har utført betalingen og at mottakeren må registrere seg som Vipps-bruker for å kunne motta betalingen. Dersom mottakeren ikke tar i bruk Vipps innen den fristen som Vipps setter for dette, blir beløpet tilbakeført til barnets bankkonto registrert i Vipps.

Når barnet benytter Vipps U15 for å betale til privatpersoner må hen selv kontrollere at mottakerens mobiltelefonnummer er korrekt. Når barnet bruker Vipps til å betale en privatperson, vil barnets navn og telefonnummer vises i mottakerens Vipps-app. Barnets navn og kontonummer (Pengekilde) vil også fremkomme i mottakerens transaksjonsoversikt i nettbanker og kontoutskrifter.

6.BARNETS ANSVAR

6.1 Personlig kode – PIN
Som del av registreringsprosedyren i Vipps jf. Særlige Vilkår for Vipps U15, punkt 3.2, må barnet velge en personlig kode (“PIN”). PIN må bestå av 4 siffer, og må ikke være lik andre PIN-koder barnet bruker, som for eksempel PIN-koden knyttet til barnets mobiltelefon. Vipps står fritt til å nekte bruk av visse tallkombinasjoner som PIN-koder.

Vipps er en tjeneste som utelukkende er til personlig bruk, og barnet må ikke overlate tilgang til Vipps U15-applikasjonen eller røpe din PIN-kode til andre. Du skal påse at andre ikke får tilgang til barnets Vipps-applikasjon. Barnet skal ikke under noen omstendighet oppgi sin PIN-kode eller andre sikkerhets¬anordninger til noen, heller ikke til politiet, banken eller Vipps. Dersom noen utenforstående ber barnet oppgi opplysninger som kan brukes til å skaffe seg adgang til Vipps, skal barnet nekte å utlevere opplysningene. Slike og lignende forsøk på uberettiget tilgang til PIN eller andre sikkerhetsanordninger skal barnet eller du melde til Vipps uten ugrunnet opphold. Det er ditt ansvar å varsle den aktuelle banken eller finansforetaket som barnets Pengekilde i Vipps er knyttet til.

6.2 Mistet eller stjålet mobiltelefon

Dersom barnets mobiltelefon blir stjålet, mistet, eller dere har mistanke om uberettiget bruk av Vipps U15, skal barnet eller du melde forholdet til Vipps så snart som mulig. Når dere har gitt slik melding vil Vipps sperre bruken av Vipps U15 inntil videre.

6.3 Misbruk av Vipps U15

Ved vurdering av om Vipps U15-brukeren kan holdes ansvarlig for uautoriserte betalinger og eventuelt ved fastsettelse av erstatningsbeløpets størrelse, vil det bli tatt rimelig hensyn til barnets alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers, jf. prinsippene i skadeserstatningsloven § 1-1.

  • Ansvarsbegrensning for mindreårige under 13 år: U15-brukeren svarer med inntil kr 800 for tap ved uautoriserte betalingstransaksjoner som skyldes at brukeren forsettlig har unnlatt å oppfylle forpliktelsen i punkt 6.1 i de særlige vilkår for Vipps U15, dersom brukeren måtte forstå at den forsettlige handlingen ville føre til misbruk av Vipps. Det samme gjelder dersom brukeren har opptrådt svikaktig.
  • Ansvarsbegrensning for mindreårige over 13 år: U15-brukeren svarer med inntil 1 200 kroner ved uautoriserte betalingstransaksjoner dersom tapet skyldes at brukeren ved grov uaktsomhet har unnlatt å oppfylle en eller flere av sine forpliktelser i Avtalen. Dersom tapet skyldes at brukeren ved forsett har unnlatt å oppfylle forpliktelsene i Avtalen, skal brukeren bære hele tapet. Det samme gjelder dersom tapet skyldes at brukeren har opptrådt svikaktig.

Brukerens ansvar etter dette punktet kan reduseres etter reglene i finansavtaleloven § 36 i tilfelle Vipps ikke oppfyller forsvarlige standarder og den uautoriserte bruken har sammenheng med dette.


7. FORELDRES ANSVAR

Der Avtalen beskriver at en Vipps-bruker kan pådra seg et erstatningsansvar, for eksempel andres misbruk av kontoen, vil også foreldrene kunne pådra seg medansvar etter skadeserstatningsloven i følgende tilfeller:
a) Etter skadeserstatningsloven § 1-2 nr. 1 plikter foreldre å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, så fremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.
b) Etter skadeserstatningsloven § 1-2 nr. 2 er foreldre uansett egen skyld ansvarlig for inntil kr 5.000 pr skadetilfelle som følge av mindreåriges skadevoldende handlinger.
Så vel foreldre som verger vil dessuten kunne pådra seg erstatningsansvar overfor Vipps dersom de i egenskap av verge og/eller disponent foretar disposisjoner på kontoen i strid med denne Avtale eller i strid med vergemålslovens regler og dette medfører tap for Vipps.

          

          

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og salg i innboksen

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter og salg i innboksen

Vår kundeservice er åpen mandag – fredag 09.00 til 16.00. Vi svarer på din henvendelse så raskt vi kan, i de fleste tilfeller innen 24 timer. Dersom din henvendelse haster anbefaler vi å ringe i åpningstiden.


FLOYD.no er en norsk nettbutikk med hovedkontor og lager i Holmestrand. Her finner du et bredt og spennende utvalg fra over 50 kjente merkevarer innen klærsko og tilbehør. Hos oss får du personlig service, rask levering med Posten eller Helthjem, og sikker betaling med Klarna eller Vipps.

               

               

 

FLOYD.no er en norsk nettbutikk med hovedkontor og lager i Holmestrand. Her finner du et bredt og spennende utvalg fra over 50 kjente merkevarer innen klærsko og tilbehør. Hos oss får du personlig service, rask levering med Posten eller Helthjem, og sikker betaling med Klarna eller Vipps.

                                   

 

B2B    |    Logg inn

© 2019 FLOYD.no, Bentsrudveien 11, 3083 Holmestrand. Org. nr. 921185952 MVA